• Voorkomen is beter dan genezen!

    Blessure preventie is belangrijk voor alle voetballers ( m/v) van Beek Vooruit. Daarom geeft Medifit tips en uitleg over verantwoord sporten, deze keer over de zin en onzin van een WARMING UP. 
    Als het aan de fysiotherapeuten van Medifit ligt dan behoort de warming-up tot een vast onderdeel van elke training of wedstrijd. Voor jong en oud. Bij volwassenen zien we vooral spierscheuringen ontstaan bij een gebrekkige warming up, maar een goede opwarming doet nog veel meer, het bereidt je lichaam voor op de komende inspanning.

    Het lichaam past zich als volgt aan: 

    • De hartfrequentie en de inhoud van de hartspier nemen toe, waardoor het hart meer bloed per minuut gaat rondpompen. Zo krijgen de spieren meer zuurstof;
    • De luchtwegen worden wijder, hierdoor kan er meer zuurstof worden opgenomen;
    • De doorbloeding en temperatuur in de spieren wordt hoger;
    • De hersenfuncties passen zich aan, van rust naar inspanning.

    Een goede warming-up bestaat uit drie onderdelen, met een vaste volgorde:

    1. Circulatie warming-up
    De circulatie warming-up bestaat uit het losjes inlopen, gedurende 8-10 minuten. Daarbij maak je lichte bewegingen met uw armen, benen en romp. Met de circulatie warming-up brengt u de functies van uw hart, longen, zenuwstelsel en vooral spieren op een hoger niveau.

    2. Rekoefeningen
    De rekoefeningen doe je na de circulatie warming-up. Het belangrijkste doel van de rekoefeningen is het vergroten van de bewegingsuitslag . Voetballers hebben geen maximale of extreme bewegingsuitslag nodig, dus richt je op functionele lengte. Dus licht verend rekken ( dynamisch rekken) tot de bewegingsgrenzen die je in het veld nodig hebt. Rekken mag nooit pijnlijk zijn, ontspannen tot de grens is het motto. 3-5 minuten.

    3. Sportspecifieke warming-up
    Na de circulatie warming-up en de rekoefeningen komt tot slot de sportspecifieke warming-up. Hierin voer je dezelfde bewegingen uit, die je in de training of wedstrijd gaat maken, maar dan volledig gecontroleerd. Sprintjes, schieten, veilige duels en positiespelletje op tempo. Zo’n 8-12 minuten.

    Totale duur 20-30 minuten, dan ben je er helemaal klaar voor!

    Vragen? Vragen! Mail naar rob@medifitfysiotherapie.nl